maanantai 17. tammikuuta 2011

Taustaa

Olen ollut kiinnostunut autoista melkein koko ikäni, mutta varsinainen alku sysäys harrastukselle tapahtui 2000-luvun alkupuolella. Satuin silloin kavereiden yllyttämänä käydä katsomassa silloin elokuvissa pyörineen autoelokuvan The Fast and The Furious. Elokuvan vaikutus oli melko tramaattinen sillä melkein heti teatterista ulos astuttuani aloin jo suunnittelemaan, että mitä kaikkea voisinkaan tehdä sen hetkiselle autolleni.

Samoihin aikoihin aloin myös pyöriä paikallisilla huoltoasemilla. Ala-Tikkurilan ja Ruskeasannan Shellit tulivat hyvinkin tutuiksi kuten myös niinsanottu Tiksin munkki. Tiksin munkilla eli nuorten suosimalla Tikkurilan läpi kulkeneella p*lluralli reitillä tulikin sitten vietettyä useita viikonloppuja ajellen ja puhuen p*skaa kavereiden kanssa. Samoihin aikoihin aloin myös kiertelemään erinäköisissä autotapahtumissa ja ratapäivillä katsojan roolissa.


Kaikki hyvä loppuu aikanaan niin myös tämäkin villitys. En nimittäin enää vain jaksanut käydä tapahtumissa ja vastaavissa. Tähän tosin saattoi vaikuttaa jonkin verran auton vaihtuminen muutamaankin otteesseen lyhyen ajan sisällä ja muiden kiinnostuksen kohteiden ilmaantuminen. Autoharrastus jäikin muutamaksi vuodeksi hieman taka-alalle, sillä innostuin eräästä toisesta pitkäaikaisesta harrastuksesta. Tämä harrastus oli valokuvaus.

Valokuvausta on toisaalta kiittäminen siitä, että ajauduin uudelleen tuningautojen pariin. Satuin nimittäin törmäämään vuoden 2008 syksyllä törmäsin erään valokuvauskurssin yhteydessä RADALLE.com:n toiminnanjohtajaan Aki "Akinaattoriin" Salmelaan. Tästä kehkeytyikin eräänlainen yhteistyösopimus jonka johdosta aloin kuvaamaan RADALLE.comin tapahtumia kauden 2009 alusta.

2000-luvun loppupuolella inostuksen tuningautoihin hiipuessa tilalle tuli toinen autoihin liittyvä harrastus. Innostuin nimittäin maastoautoilusta eli offroadista. Hankinkin itselleni vuoden 2007 syksyllä Suzukin pikkumaasturin jonka rakensinkin melko hyväksi kevyehköä offroadia silmällä pitäen. Kävin autolla useaan otteeseen metsässä vakiomaasturi safareilla.


Ehdottomasti isoin juttu oli kesällä 2008 ajamani kaksiviikkoinen Finland Offroad Tour safari. Safari alkoi Hämeenlinnasta ja päättyi Ivaloon. Kokemuksena reissu oli jotain todella uskomatonta.
Vuoden 2010 loppupuolla jouduin kuitenkin jälleen alkaa ajatella auton vaihtoa. Hyvin ja luotettavasti palvellut Suzuki Jimny alkoi auttamattomasti jäädä pieneksi lisääntyneiden ja pidentyneiden valokuvausreissujen takia. Asiaa ei myöskään helpottanut pätkääkään Jimnyn heikohkot maantie ominaisuudet ja kesäisin hyvin tärkeän ilmastoinnin puuttuminen. Tämä johtikin sitten siihen että jouduin raskain mielin luopumaan Jimnystä tammikuun alkupuolella 2011.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti