

Autostahan kuitenkin löytyy kaikki tärkeimmät varusteet kuten kauko-ohjattu keskuslukitus, penkinlämmittimet ja sähkölasit. Suurin miinus varustelun puolella on ehkä ollut peilien sähkösäädön ja lämmityksen puuttuminen.

Alustaltaan Ibiza on myös ollut näin talvella todella mukava ajaa. Käyttäytyminen liukkaalla on ollut todella rauhallista joten ajonvakausta tai luistonestoa ei ole tullut vielä kertaakaan ikävä. Melua on kylläkin riittänyt maantiellä enemmän kuin tarpeeksi. Tähän tosin saattaa vaikuttaa alla pyörivät Nokian Hakkapeliitta nastarenkaat.
Polttoainetta siis 98:a on kulunut siinä karvan päälle seitsemää litraa kaupungissa liikkuessa. Maantiellä kulutus on noin viiden litran tiennoilla. Kulutus lukemat ovatkin siis hieman yläkanttiin tehtaan lupaamiin verrattuna. En tosin näin talvella ole vielä huolissani sillä kylmät ja liukkaat kelit vaikuttavat kuitenkin jonkin verran kulutukseen.

Myös auton istuimet ovat ei urheiluistuimiksi todella tukevat vähän joka suuntaan. Samoin auton tavaratila on osoittautunut täysin käyttökelpoiseksi. Tähän mennessä 285 litraa on tuntunut riittävän ihan mukavasti.

MOIKKA JOUNI
VastaaPoistaMinulle vaihdetaan Ibizaan huomenna takuuna vaihdekepin suojus,kun aina pakkasella hajoaa. Siis kaksi jo hajonnut ja toinen talvi menossa Ibizalla. Jos pidät autoa ulkona eikä sinulla ole sisälämmitintä , kannataa katsoa ja tarkastaa suojus . Meilla on 1,9 TDI ja mukava peli tämä on kesällä ja talvella. Rengasmelua on liikaa joten kannattaa olla tarkkana millaiset renkaat ja vanteet autoon laittaa . Lämmitys tietenkin voisi olla parempikin, mutta selvitty on .
Terv. punaisen Ibiza n. 56 000 KM .
Kiitos kommentista.
VastaaPoistaPitää tarkkailla tuota pussukkaa, kun taloyhtiöni lämpötolpissa ei ole sallittua käyttää sisätilanlämmitintä.
Juu pitää tosiaan miettiä tuota kesärengastusta tarkkaan. Tuo rengasmelu on kyllä ihan varteenotettava kriteeri, hinnan ja keveyden ohella. 1.2 litraisessa vaparissahan ylimääräisiä heppoja ole liikuttamanaan lisäkiloja.
Ainakin näin talvella ei ole ollut mitään valittamisen aihetta. Tosin lämppäri vois olla hieman parempi, mutta kyllä tuollakin on pärjätty.
MOIKKA JOUNI
VastaaPoistaOlen ollut tyytyväinen Ibizaan mutta tässä muutamia ongelmia joita on ollut "pussukan" lisäksi: takavalot vaihdettu takuuna uusiksi ( meni vettä sisälle umpioihin), takaluukun avaus ("S") jumittaa (ominaisuus) ? Taas puretaan ja herkistetään tai uusitaan lukko takuuna , auto tarkka vanteille/ renkaille alkaa helposti täristämään, alkuperäiset vanteet vaihdettu uusiksi takuuna, kokeiltu eri renkailla ja vanteilla autoa ennen kun vika selvisi ja tärinä loppui . Tämä kokeilu myös todisti että alkuperäiset renkaat ( 185/60 15) olivat kaikkein hiljaisimmat . Myös tärinä aiheutti sen että ratti alkoi natisemaan ja se piti korjata !
Lohjalla on hyvä merkkihuolto joten ei ole ollut mitään valittamista sen suhteen .
Naftaa menee talvella nurkkaajossa noin 5 litraa mutta kesällä pääsee noin 4,5 litralla . Autossa automaatti ilmastointi, ja se nostaa hiukan kulutusta kun on aina päällä ( kosteus lähtee sisältä paremmin pois ?).
Ihmettelen miksi Ibizaa ei myydä enempää sillä pikku harmitkaan eivät estä minua pitämästä tästä autosta .
Mitenkäs kun ajat loskassa onko jarrut heti toiminta kunnossa ? Tässä tuli läheltäpititilanne kun ajelin pohjanmaalla talvella loskassa ja pikku tieltä tuli auto eteen ja yritin jarruttaa mutta ei tapahtunut ensin mitään vasta hetken päästä kun loska lähti levyiltä pois ( on kuulemma ominaisuus sanoivat huollossa ) ?
Terv. punaisen Ibiza n. 56 000 KM .
Vaikka tähän mennessä kaikki on mennytkin hyvin niin silti odotan innolla niitä kaikkien manaamia vikoja... Takana on noin 3500 km ilman ongelmia. Mukana on ollut niin kaupunki kuin maantie ajoa. Muutaman kerran olen myös käynistänyt täysin kylmästä lähes 20 asteen pakkasissa ilman ongelmia. Pitää kylläkin koputtaa puuta, sillä ei sitä koskaan tiedä milloin ne ongelmat alkaa...
VastaaPoistaVaikka en olekkaan vielä törmännyt suurempiin rengas tärinöihin Ibizan kohdalla niin ne ovat kyllä tuttuja entuudestaan. Käyttössäni ollut vuoden 1997 Chrysler Neon oli aivan uskomattoman tarkka renkaiden/vanteiden tasapainotuksen suhteen. Oikeastaan ainut keino saada tärinät pois oli hoitaa homma pultin reikien läpi. Keskireiän kautta ei kertaakaan onnistuttu hommassa kunnolla.
Mitä noihin jarrujen katoamiseen tulee niin en ole kyllä ainakaan tähän mennessä huomannu tuon suuntaisia oireita. Olen kuitenkin ajanut kaikenlaisissa keleissä.
Hieno Ibbe! Itse omistin vuoden verran punaisen 2009vm Ibiza 1.9TDI sportin, jonka mittariin kertyi vuodessa kunnioitettavat 69000km. Kaikkiaan oli erittäin toimva peli ja olin iokein tyytyväinen autoon. Nyt sitten alla 2011 Leon 1.2TSI Style kun kilometrien kertyminen väheni.
VastaaPoistaTuo vaihdekepin suojapussi meni minullakin kerran vaihtoon, talvella kannattaa tosiaan olla sen kanssa tarkkana. Samoin takapyyhkijän varsi on pakkasilla varsin herkkä murtumaan. Takaluukun avauskahvan (S-merkki) jousi meni muös kerran pakkasella. Kaikki ylläolevat menivät takuuseen, joten ei valitamista sen suhteen.
Ajo-ominaisuuksiltaan Ibbe on mielestäni aivan loistava, varsinkin tuo sport-malli. Talvirenkaina olleilla kitkoilla(ContiVikingContact 3 185/60 R15) käytös oli vähän lötköä, mutta kesärenkailla (Goodyear Excellence 215/45 R16) todella jämäkkää.
Tuota jarrujen katoamista loskassa esiintyi Ibessä, mutta mitä olen VAG-autoja ajanut (golf, leon, octavia), sama juttu on ollut kaikissa suht avoimilla vanteilla varustetuissa vaggineissa. Eli ominaisuus.
Aivan loistava auto jos arvostaa ajettavuutta ja nättiä muotoilua!
MOIKKA IBIZA FANIT
VastaaPoistaNyt on vaihdekepin suojus vaihdettu ja takaluukun avaus ("S") korjattu takuuna ja matka jatkuu.
Onkos kellään ollut sellaista ongelmaa, kun auton sisälämpötilä laskee alle 25:n asteen niin tasanopeussäädin lopettaa toimimisen. Vikalogilta ei löydy syytä tähän ! Vaihdetaan seuraavassa huollossa takuuna uusi säädin ?
Kun auto pysäytetään, ja sisälämpö on noussut, kaikki toimii taas OK.
Autossa tosiaan on avonaiset alumiinivanteet joilla tämä jarrujen häviäminen lumikeleillä ilmenee, siis onkohan syy vanteiden kautta/ jarrujen rakenteessa ?
Olen ajanut sport ja style Ibitzaa ja omaa styleä sportin renkailla 215*16" ja vanteilla. Kyllä isommilla vanteilla ja leveämmillä renkailla on tarkempi ajotuntuma mutta melun takia autossa on 15 tuumaiset 185 leveät renkaat alla kesällä ja talvella.
Renkaat valittu testien ja kokeilujen tuloksena ääneltään mahdollisimman hiljaiset .
Olen miettinyt asentaa jäähdyttäjän eteen suojapeitteen jotta moottori lämpenisi nopeammin .En ole nähnyt Ibizassa tätä varustetta . Onkos kellään tietoa tästä ?
Terv. punaisen Ibiza n. 56 000 KM .
MASKINSUOJA
VastaaPoistaMuitten merkkien keskustelupastoilla on vilkasta keskustelua aiheesta moottorinlämpö / keulanpeitto .
Onko kukaan Ibizan omistaja kokeillut tälläistä, Sienäjoella näköjään myyvät näitä viimapeitteitä :
http://autotarvike.palvelut.ilkka.fi/2011/01/04/nyt-viimasuoja-maskisuoja-maskipeitto-maskipeite-edullisesti-rengastien-autotarvikkeelta-3/
Hienoa Jouni että olet perustanut tämän autoblogin .
Terveisin Ibizaan ihastunut .
Mukavaa, että blogini on herättänyt asiallista keskustelua.
VastaaPoistaItselläni ei ole tietoa tuosta vakkarista, kun autossani sitä hienoutta ei ole. Näillä pakkasilla tosin kaikki on mahdollista.
Tuo viimasuoja on kyllä käynyt mielessä, mutta en vain ole saanut aikaiseksi viritellä mitään puskuriin. Lämmöt ovat rittäneet juuri ja juuri, kun olen pitänyt autoa yön yli tolpassa.
MOIKKA JOUNI
VastaaPoistaHyvä kun sinulla ei ole DIESEL IBITZA !
Olen yksi näistä onnettomista jolle tuli 98 OKTAANISTA tankkiin kun piti olla DIESELIÄ. Siis tuli tankattua Nummelan ABC:ltä!
Terveisin PUNAINEN IBIZA joka hinattiin korjaamolle
Alla juttua asiasta
Julkaistu: 13.03.2011 12:04
Kommentteja ()
Polttoainekuskille sattui nolo kömmähdys Nummelan ABC-asemalla lauantaina.
Toimialajohtaja Aulis Nurmi ABC:ltä kertoo, että kuljetusyhtiö oli laskenut 98-bensiiniä dieselsäiliöön ja dieseliä 98-säiliöön lauantaiaamuna.
- Kyseessä oli inhimillinen erehdys, Nurmi sanoo IS:lle.
Nurmen mukaan autoilijat ehtivät tankata vääriä polttoaineita "muutama tuhat litraa".
- Noin 20 autoilijaa on ilmoittanut, että auto hyytyi tielle, Nurmi sanoo.
Nurmi arvelee, että 50-80 autoilijaa tankkasi väärää polttoainetta.
- Luku on varmaan lähempänä 80:aa autoa. Kaikkien autot eivät ole välttämättä jääneet tien varteen. Riippuu myös vanhan polttoaineen määrästä, hyytyykö auto.
Erehdys huomattiin puoliltapäivin asiakaspalautteen ansiosta. Huoltoaseman säiliöt olivat kiinni kello 23:een puhdistamisen takia.
Nurmen mukaan kuljetusyhtiö korvaa tankinpuhdistamisen ja autoille mahdollisesti aiheutuneet vahingot. Väärää laatua tankannut voi ottaa yhteyttä Nummelan ABC:hen.
Nurmi pahoittelee asiakkaille aiheutunutta harmia. Hän ei muista, että polttoainelaatujen kanssa olisi sattunut yhtä isoa kömmähdystä aiemmin.
- Jos tällaista sattuu, yleensä yhtä laatua menee väärään tankkiin. Aika harvinaista sellainenkin on.
Panu Karhunen