
Kävin toukokuun 14. jälleen kerran RADALLE.com:n ratapäivillä kuvauksen merkeissä. Tällä kertaa areenana oli Hämeenlinnan aina yhtä legendaarinen ja vaativa Ahvenisto. Radasta tekee todella haastavan sen kapeus ja muihin moottoriratoihin verratuna huimat korkeuserot. Sanotaankin, että Ahvenistolla ei ole varaa virheisiin tai löytää itsensä aidasta tai rengasvalleista. Rata on myös todella kuluttava renkaille suurista korkeuseroista johtuen. Samasta syystä vakioauton jarrut joutuvat myös todella koville.

Ratana Ahvenisto on kylläkin itselleni paljon tutumpi kuin viime viikon Alastaro, sillä olen pyörinyt sillä paljon enemmän. Tämä tosin oli ensimmäinen kerta kun oikeasti ajoin kovempaa kyseisellä radalla. Alastarossa en ole käynyt kuin kerran aiemmin ratapäivillä. Silloin kävin radalla vain vapaalla rataan tutustumisella.

Sitten itse asiaan eli autooni. Ibiza tuntui toimivan niin kuin pitikin. Alusta tuntui toimivan näissä vauhdeissa niinkuin pitikin. Renkaiden suhteen ei kaikki mennyt ihan niin kuin piti, sillä ne tuntuivat menettävän pitoaan huomattavasti nopeammin kuin Alastarossa. Viime viikkoon verrattuna auto tuntui kylläkin liikkuvan paljon pirteämmin ja herkemmin.
Tähän tosin saattoi vaikuttaa kovemmat äänet, jotka loivat illuusion nousseesta tehoista. Putkiston avartaminen ja ilmansuodattimen vaihtaminen vapaammin virtaavampaan ei tuntunut menneen ihan hukkaan. Moni tulikin kyselemään varikolla, että onko autoni Ibiza FR, kun se kulki ja kuulosti niin hyvältä radalla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti