Autoslalom on laji jossa ajetaan autolla
keiloista muodostettua rataa kaksi kertaa. Nopeampi aika näistä
jää voimaan.
Keiloihin osumisesta tai väärältä puolelta ajamisesta
saa virhe
sekuntteja, jotka lisätään suoritus aikaan. Radalle päästetään aina yksi auto kerrallaan. Aika mitataan joko
valokennoilla tai
spondereilla. Lajina
autoslalom onkin siis melko lähellä
katuautosrinttiä, mutta selkeästi hitaampaa. Pintamateriaalina radoissa on aina asfaltti.

Kuten kuvista voi nähdä niin laji on todella sopiva
harrastettavaksi myös omalla siviili autolla. Radat ovat
tarkoituksella hitaita ja riski ulosajoon on sitä kautta pieni. Autot on jaettu myös luokkiin teho/
paino suhteen mukaan. Tällä on haettu
tasapuolisuutta. 70
hevosvoimainen vakioauto ja
täysiverinen Timeattack kilpuri ei oikein
ole samalla viivalla. Lajissa
painotetaankin nimenomaan kuljettajan
ajotaitoa ja auton hallintaa.

Voittaja autot tosin ovat yleensä juuri lajia varten
rakennettuja kuten muissakin
autourheilun muodoissa. Parhaiten lajissa
menestytään kuitenkin pienillä ja
ketterillä autoilla. Suuri
huipputeho ei
ole autoslalomissa kaikki kaikessa vaikka ei siitä haittaakaan
ole tiettyyn rajaan asti. Alusta ja renkaat ovat myös tässä lajissa todella tärkeässä asemassa. Lajissa nimittäin on sallittua käyttää vain ja ainoastaan
tieliikenteeseen hyväksyttyjä renkaita.

Lajia pitää yllä tällä hetkellä Autoliiton
AL-Sports. Kilpailuja ajetaan vuosittain noin viitisen kappaletta ja ne
painouttuvat Etelä- ja
Keski-Suomeen. Aktiivisia harrastajia lajilla on tällä hetkellä noin parisen kymmentä ja
satunnaisia harrastajia vähintään saman verran. Tämä tarkoittaakin sitä, että tungosta ei lajin parissa pahemmin
ole.
AKK:n luovuttua
autoslalomista 2000-luvun
alkupuoliskolla laji on kärsinyt lievästä
mainostuksen puutteesta ja osanottaja kadosta. Euroopassa laji on nimittäin
huomattavasti suositumpi ja suurempi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti